Doživeti stotu…

Pravilna ishrana u starijim godinama

 

Pravilna ishrana je bitna tokom celog života. Mnoge hronične bolesti mogu se u mnogome izbeći uravnoteženom ishranom.

 

Zdravstveni rizici koje donosi gojanznost:

 

  •  Dijabetes tip 2
  • Visok krvni pritisak
  • Koronarna oboljenja
  • Moždani udar
  • Neki tipovi maligniteta se povezuju sa gojaznošću

 

Nedovoljna ishrana i gladovanje sa druge strane mogu produžiti ozdravljenje i takođe smanjiti kvalititet života.

Zdravstveni rizici koje donosi neuhranjenost:

  • Pad imuniteta
  • Gubitak memorije
  • Osteoporoza
  • Smanjenje mišićne mase
  • Konstipacija
  • Hipotermija

 

Šta su zdrave navike u ishrani?

 

Evo nekih saveta:

• Ne izostavljajte obroke, posebno ne doručak. Uvedite pet obroka dnevno, odnosno tri glavna i dve užine. Preskakanje obroka može usporiti metabolizam, ili Vas navesti da se prejedete.

• Unosite vlaknastu hranu, kao što su: žitarice, mahunarke, integralni hlebovi i voće. Ovakva hrana smanjuje mogućnost pojave dijabetesa tipa 2 i srčanih oboljenja.

• Jedite krta mesa kao što je belo meso, junetina i riba.

Sa starenjem potrebe za kalorijama se smanjuju, posebno ako ste fizički neaktivni.

• Unesite tri porcije namirnica sa kalcijumom i vitaminom D, kao što je jogurt, posni sir, obrano mleko ili ako imate problema sa probavom mlečnih proizvoda unesite sojino mleko ili tofu. Ovo će sačuvati Vaše kosti.

 

• Birajte hranu bogatu vitaminom B12. Osnovni izvori vitamina B12 su proizvodi životinjskog porekla posebno iznutrice, kao što je džigerica, ali su to ujedno i teško svarljive i bogate holesterolom namirnice. Dobar izvor ovog vitamina je i riba, te je preporuka da nju uvrstite u svoj jelovnik.

 

• Izbacite ili makar ograničite kolače, slatkiše, čips i druge ’’grickalice’’ i umesto njih koristite suvo voće, integralni keks, orašaste plodove, ali samo u malim količinama jer su sve to vrlo kalorične namirnice.

 

• Pijte dosta vode. Sa starošću se može osećaj za žeđu smanjiti, ali ne i potreba organizma za tečnošću.

 

• Ako imate problema sa zubnom protezom ili žvakanjem i gutanjem čvrste hrane kao što je sveže voće i povrće koristite miksiranu hranu u obliku kaše, sokova i kompota ili pečenje zamenite kuvanim mesom, supama i čorbama.

 

• Mnoge osobe preko 50 godina imaju problema sa adekvatnom absorpcijom vitamina i minerala te bi bilo korisno da makar povremeno koristite neki od dijetetskih preparata koji sadrže vitamine i minerale.

 

Koji od preparata će baš Vama odgovarati otkrićete u razgovoru sa farmacutom koji će Vam pomoći u izboru preparata i savetu kako da ga koristite.

 

Share Button