Pravilna ishrana u starijim godinama

Pravilna ishrana je bitna tokom celog života. Mnoge hronične bolesti mogu se u mnogome izbeći uravnoteženom ishranom.

Zdravstveni rizici koje donosi gojanznost:

• Dijabetes tip 2
• Visok krvni pritisak
• Koronarna oboljenja
• Moždani udar
• Neki tipovi maligniteta se povezuju sa gojaznošću

Nedovoljna ishrana i gladovanje sa druge strane mogu produžiti ozdravljenje i takođe smanjiti kvalititet života.

Zdravstveni rizici koje donosi neuhranjenost:

• Pad imuniteta
• Gubitak memorije
• Osteoporoza
• Smanjenje mišićne mase
• Konstipacija
• Hipotermija

Šta su zdrave navike u ishrani?

Evo nekih saveta:
• Ne izostavljajte obroke, posebno ne doručak. Uvedite pet obroka dnevno, odnosno tri glavna i dve užine. Preskakanje obroka može usporiti metabolizam, ili Vas navesti da se prejedete.

• Unosite vlaknastu hranu, kao što su: žitarice, mahunarke, integralni hlebovi i voće. Ovakva hrana smanjuje mogućnost pojave dijabetesa tipa 2 i srčanih oboljenja.

• Jedite krta mesa kao što je belo meso, junetina i riba.
Sa starenjem potrebe za kalorijama se smanjuju, posebno ako ste fizički neaktivni.

• Unesite tri porcije namirnica sa kalcijumom i vitaminom D, kao što je jogurt, posni sir, obrano mleko ili ako imate problema sa probavom mlečnih proizvoda unesite sojino mleko ili tofu. Ovo će sačuvati Vaše kosti.

• Birajte hranu bogatu vitaminom B12. Osnovni izvori vitamina B12 su proizvodi životinjskog porekla posebno iznutrice, kao što je džigerica, ali su to ujedno i teško svarljive i bogate holesterolom namirnice. Dobar izvor ovog vitamina je i riba, te je preporuka da nju uvrstite u svoj jelovnik.

• Izbacite ili makar ograničite kolače, slatkiše, čips i druge ’’grickalice’’ i umesto njih koristite suvo voće, integralni keks, orašaste plodove, ali samo u malim količinama jer su sve to vrlo kalorične namirnice.

• Pijte dosta vode. Sa starošću se može osećaj za žeđu smanjiti, ali ne i potreba organizma za tečnošću.  

• Ako imate problema sa zubnom protezom ili žvakanjem i gutanjem čvrste hrane kao što je sveže voće i povrće koristite miksiranu hranu u obliku kaše, sokova i kompota ili pečenje zamenite kuvanim mesom, supama i čorbama.

• Mnoge osobe preko 50 godina imaju problema sa adekvatnom absorpcijom vitamina i minerala te bi bilo korisno da makar povremeno koristite neki od dijetetskih preparata koji sadrže vitamine i minerale.

Koji od preparata će baš Vama odgovarati otkrićete u razgovoru sa farmacutom koji će Vam pomoći u izboru preparata i savetu kako da ga koristite.

Share Button